Internet umożliwił dynamiczną ewolucję nowych technik marketingowych. Jednym z najczęściej stosowanych i najbardziej rozwijających się kanałów jest marketing afiliacyjny. Wyjaśniamy czym jest oraz dlaczego warto w niego inwestować!
Marketing afiliacyjny jest określeniem stosowanym w odniesieniu do kanału efektywnościowego, zakładającego współpracę sprzedawcy (reklamodawcy) z partnerem-pośrednikiem (afiliantem). Taka kooperacja przynosi obopólne korzyści – sprzedawca zyskuje większy zasięg oraz podnosi poziom sprzedaży, a partner otrzymuje stosowne wynagrodzenie.
Marketing afiliacyjny nie jest stricte techniką marketingową, ale raczej modelem biznesowym, w ramach którego zatrudnia się niezależnych marketerów mających podejmować działania prowadzące do zdobywania nowych klientów. W tym pomocne jest tworzenie sieci partnerskiej, która oferuje programy marketingowe dla afiliantów (partnerów, wydawców). Bardzo ważne jest, by nawiązywane relacje były jak najlepsze – tylko wtedy obie strony mogą na nich skorzystać.
Na marketing afiliacyjny składają się cztery podmioty:
Partnerzy mogą docierać do odbiorców (potencjalnych klientów) na kilka sposobów. Muszą stworzyć i zastosować właściwą strategię, dostosowując ją do oczekiwań oraz przyzwyczajeń danej grupy docelowej. Do najczęściej wykorzystywanych metod zalicza się m.in.:
Klienci zaciekawieni danym materiałem zwykle klikają w połączony z nim link, przekierowujący ich do strony reklamodawcy. Na niej mogą kupić promowany produkt/usługę lub w inny sposób dokonać konwersji. Za to naliczana jest prowizja, stosownie naliczana w sieci partnerskiej.
Wydawcami mogą być różne podmioty, które da się skategoryzować na podstawie charakteru interakcji z użytkownikami. Najpopularniejsze typy partnerów to m.in.:
Współcześnie szczególnie korzystne i popularne są kontrakty podpisywane z influencerami, którzy pozwalają błyskawicznie zwiększyć zasięgi. Internetowe sławy mają zwykle duże grono obserwujących oraz fanów, którzy uznają ich za autorytet w danej dziedzinie. W ten sposób można szybko osiągnąć świetne wyniki, jeśli odpowiednio dobierze się twórcę, np. producent kosmetyków najwięcej zyska na współpracy z beauty guru z pokaźną liczbą followersów na Instagramie.
Współpraca w ramach marketingu afiliacyjnego zazwyczaj jest rozliczana na trzy sposoby:
Zdecydowanie najpopularniejszą opcją jest PPS oraz PPL. W przypadku PPC trzeba liczyć się z większym ryzykiem związanym z możliwością nadużyć, dlatego wariant ten jest najrzadziej wybierany.
Marketing afiliacyjny jest wyjątkowo skuteczny, ponieważ gwarantuje wymierne korzyści obu stronom. Partnerzy stale motywowani prowizją z coraz większym zaangażowaniem starają się pozyskiwać nowych klientów oraz zachęcać ich do konwersji. Przy tym mają zwykle pełną swobodę w kwestii tego, jak mają działać. Najważniejszy jest efekt, dlatego mogą wykorzystywać te techniki, które są dla nich akurat najwygodniejsze oraz najbardziej skuteczne.
Dzięki wsparciu partnerów sprzedawcy czerpią zyski ze sprzedaży, a także zwiększają rozpoznawalność marki. Inwestycja w ten model współpracy jest niezwykle opłacalna, ponieważ przy stosunkowo niewielkich kosztach daje szanse na liczne profity. Do tego takie działania są obarczone niskim ryzykiem – płaci się za konwersje, dlatego jeśli do nich nie dochodzi, nie traci się pieniędzy.
Marketing afiliacyjny jest doskonałym rozwiązaniem dla firm, które muszą ograniczyć wydatki na cele reklamowe lub z innych powodów chcą skorzystać ze wsparcia zewnętrznych marketerów. W modelu tym opłaca się prowizję, a nie stałe pensje dla zatrudnionych pracowników, który wcale nie muszą być skuteczni. Kiedy firma nie ma własnego działu marketingowego lub jego działania okazują się niewystarczające, kanał ten pozwala szybko osiągnąć wyznaczone cele.
Sieci partnerskie są powszechne także w branżach oferujących produkty z wysoką marżą, m.in. modowej czy jubilerskiej. Wtedy część zysku od razu zostaje przekazana partnerom, dlatego tym chętniej angażują się we współpracę. Przede wszystkim marketing afiliacyjny jest jednak opłacalny dla wszystkich tych sprzedawców, którzy chcą po prostu rozwijać swoją działalność, zwiększając jej rozpoznawalność oraz rozszerzając grupę odbiorców.
Marketing afiliacyjny jest modelem biznesowym, w którym partnerzy z zewnątrz polecają produkty lub usługi w zamian za prowizję, czyli część udziału w zysku. Przy pomocy Internetu można na wiele sposobów docierać do potencjalnych klientów, a także przekonywać ich do konwersji. Firmy chcące zwiększyć zyski oraz zasięgi koniecznie powinny rozważyć współpracę z afilantami, nawiązując długotrwałe relacje i tworząc sieci partnerskie. To łatwy, opłacalny, bezpieczny, a do tego wyjątkowo skuteczny sposób na promocję w Sieci.