Google Analytics co to jest i do czego się przydaje?

Google analytics

Google udostępnia kilka darmowych narzędzi, które dają dostęp do wielu cennych danych. Jeśli chce się w pełni świadomie prowadzić swoją witrynę internetową, trzeba koniecznie zagłębić się w jej statystyki. Szczególnie istotne informacje na temat ruchu na stronie można uzyskać za pomocą usługi Google Analytics. Wyjaśniamy czym jest i do czego się przydaje!

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics jest narzędziem Google przeznaczonym do analizy statystyk stron internetowych. Zbiera informacje na temat ruchu na stronie, po czym generuje na ich podstawie przejrzyste raporty. Usługa jest dostępna za darmo dla właścicieli witryn, które miesięcznie uzyskują nie więcej niż 5 milionów odsłon. Z opłat zwolnione są także osoby korzystające z Google Ads.

GA korzysta ze specjalnego kodu śledzącego GATC, wykorzystującego język znaczników Java Script. W momencie gdy ktoś wchodzi na stronę, powstają pliki cookies gromadzące oraz przechowujące najważniejsze informacje o odwiedzającym. Następnie zostają przesłane na zewnętrzny serwer Google, gdzie są modyfikowane oraz odpowiednio analizowane. Dzięki temu narzędzie tworzy odpowiednie statystyki oraz przygotowuje raporty, które są dostępne dla użytkownika w interfejsie GA.

Do czego się przydaje Google Analytics?

Google Analytics pozwala analizować ruch na stronie, co pomaga z kolei lepiej poznać swoich odbiorców. Z tego względu z narzędzie to jest niezwykle popularne wśród osób prowadzących różne witryny internetowe, m.in. blogi, sklepy czy portale informacyjne. Dzięki niemu można się przekonać, kto najchętniej odwiedza stronę, a także na co zwraca uwagę. Na tej podstawie da się jeszcze lepiej przystosować prezentowane treści oraz bardziej świadomie poszerzać zasięgi. GA zbiera wyjątkowo przydatne dane na temat odwiedzających, m.in.:

  • jak trafili na stronę (można dowiedzieć się, czy znaleźli witrynę w wyszukiwarce, ręcznie wpisali jej adres, a może kliknęli w link lub banner – pozwala to sprawdzić skuteczność konkretnych działań marketingowych),
  • skąd pochodzą (z jakiego kraju, miasta czy nawet regionu – jest to ważne w przypadku kampanii międzynarodowych, przedsiębiorstw skupionych na działalności lokalnej itp.),
  • jak przeglądają stronę (z jakiego urządzenia, oprogramowania i przeglądarki korzystają – na tej podstawie można stwierdzić, na jakiej responsywności trzeba się skupić),
  • jak zachowują się na stronie (m.in. które podstrony czy fragmenty najchętniej przeglądają, ile czasu spędzają na witrynie, ile podstron obejrzeli – w ten sposób można sprawdzić, co najbardziej się podoba, a nad czym trzeba jeszcze popracować w kontekście estetyki, czytelności itp.)

Google Analytics jest idealnym narzędziem dla każdego, kto chce rozwijać swoją działalność w Internecie. By trafić do większego grona odbiorców, trzeba wiedzieć kim w ogóle są, jakie mają oczekiwania i przyzwyczajenia, a także co im się podoba. Kiedy zgromadzi się już takie dane, można odpowiednio przystosować witrynę oraz wdrożyć nowe strategie marketingowe. Przy okazji da się na bieżąco sprawdzać skuteczność wprowadzonych zmian.

Jak założyć konto w Google Analytics?

Założenie konta Google Analytics zajmuje zaledwie kilka minut. Zapoznanie się z funkcjonalnością usługi oraz jej uruchomienie nie powinno sprawiać większych problemów osobom, które posiadają podstawową wiedzę na temat programowania stron internetowych.

Wystarczy wejść na stronę główną GA, kliknąć przycisk „Zarejestruj” oraz „Zacznij korzystaj z Google Analytics”. Następnie trzeba wypełnić formularz, wpisując podstawowe dane o prowadzonej witrynie internetowej. Po zaakceptowaniu warunków usługi wystarczy kliknąć „Utwórz nowe konto”. W kolejnym etapie dostaje się dostęp do kodu śledzącego GATC. Należy go skopiować i wkleić do wszystkich podstron witryny za tagiem </head>. Jeszcze prostszym sposobem jest zainstalowanie wtyczki automatycznie wgrywającej tagi lub wykonanie tego procesu za pomocą Google Tag Managera.

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Google Analytics daje dostęp do danych, które są wręcz niezbędne do dobrego prowadzenia strony oraz osiągania ustalonych celów biznesowych. Narzędzie to świetnie wspiera procesy decyzyjne. Z jego pomocą można sprawdzić m.in. która grupa klientów jest najcenniejsza, które działania marketingowe są najskuteczniejsze, jakie reklamy generują największy ruch czy które treści cieszą się największym zainteresowaniem. Sklepy internetowe wykorzystują raporty GA do nadzorowania oraz optymalizacji konwersji, zaś serwisy informacyjne i blogi na ich podstawie dostosowują treści, a także nawiązują kontrakty reklamowe (przedstawiając profil swojej grupy odbiorców).

Krótko omówmy wszystkie zakładki:

  1. Czas rzeczywisty – dane aktualizowane na żywo, dotyczące osób aktualnie przeglądających witrynę. Karta „Przegląd” prezentuje najważniejsze informacje, m.in.:
  • ile osób obecnie przegląda stronę,
  • które podstrony są obecnie przeglądane,
  • jak użytkownicy trafili na witrynę,
  • na jakim urządzeniu odwiedzający przeglądają stronę,
  • gdzie aktualnie przebywają userzy.
  1. Odbiorcy – dane na temat ruchu na stronie, czyli szczegółowe informacje o użytkownikach. Na ich podstawie można dokładnie określić grupę docelową. Sekcja ta prezentuje m.in.:
  • liczbę użytkowników (w wyróżnieniem nowych i powracających odwiedzających),
  • liczbę sesji i odsłon,
  • średni czas trwania sesji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • dane demograficzne użytkowników (wiek i płeć),
  • dane geograficzne użytkowników (język i lokalizacja),
  • wykorzystywane systemy operacyjne oraz przeglądarki.
  1. Pozyskiwanie – szczegółowe informacje o źródłach ruchu na stronie, czyli o tym, jak odbiorcy trafili na witrynę. GA wyróżnia podstawowe kanały:
  • Direct – wejścia bezpośrednie, po wpisaniu adresu strony do przeglądarki lub wybraniu jej z zapisanej zakładki;
  • Organic Search – wejścia z  wyników wyszukiwania (Google, Bing, Yahoo);
  • Referral – wejścia z linku umieszczonego na innej stronie;
  • Social – wejścia z platform Social Media (Facebook, Twitter, Google+ itp.);
  • Paid Search – wejścia po kliknięciu w reklamę (w tym też w Google AdWords).
  1. Zachowanie – pozwala sprawdzić, co użytkownicy robią podczas pobytu na stronie. Przedstawia najczęściej i najrzadziej wyświetlane podstrony (oraz określa średni czas odwiedzin), ścieżki przemieszczania się po witrynie itp.
  2. Konwersje – określa przychód generowany przez stronę, a także inne korzyści, m.in. liczbę wysłanych formularzy, wykonanych połączeń telefonicznych czy wejść na daną podstronę. W tej zakładce można też ustalić cele, które powinny być osiągnięte.

Podsumowanie

Korzystając z Google Analytics można przekonać się, kto wchodzi na stronę, a także jak ją odbiera i co na niej robi. Narzędzie to dostarcza niezwykle cenne dane dla wszystkich osób prowadzących działalność w Internecie. Dzięki niemu zarówno zaawansowani programiści, jak i osoby posiadające jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie mogą z powodzeniem zwiększyć skuteczność swojej witryny. GA jest intuicyjne w obsłudze, a przy tym pozwala prowadzić kompleksowe działania analityczne. Na ich podstawie można wprowadzić odpowiednie zmiany, które pomogą trafić do większej liczby odbiorców, zwiększą ruch na stronie oraz pomogą zatrzymać użytkowników i/lub przekonać ich do konwersji.

Damian Węglarski
Damian Węglarski
Od 10 lat skutecznie współtworzy rynek marketingowo – reklamowy w Polsce. Pasjonat i praktyk w dziedzinie SEO, AdWords, Digital Marketing oraz Branding. Jest właścicielem Digital Premium – firmy, która dzięki swojemu know-how i autorskim pomysłom na co dzień obsługuje ponad 70 klientów z różnych branż. Jak sam mówi: „Dzięki pracy z różnymi branżami i na różnych rynkach, mamy okazję sprawdzać i potwierdzać schematy, które w świecie SEO uważane są za przysłowiowy #musthave. Taka wiedza pozwala nam jeszcze lepiej dobierać narzędzia i tworzyć strategie, które w późniejszym czasie procentują wynikami finansowymi podmiotów, które obsługujemy”. Absolwent Computer science in management na Uniwersytecie w Łodzi. Podczas swojej drogi zawodowej współpracował z wieloma rozpoznawalnymi markami Pasjonat nowoczesnej komunikacji i nowinek technologicznych. Podczas budowy relacji z klientami wielokrotnie doradza i prezentuje najróżniejsze rozwiązania, które optymalizują procesy związane z codziennym zarządzaniem firmą. Jego domeną są ludzie. Buduje efektywne i silne zespoły, które w późniejszym czasie stają się integralną częścią organizacji dla których pracuje.