Google udostępnia kilka darmowych narzędzi, które dają dostęp do wielu cennych danych. Jeśli chce się w pełni świadomie prowadzić swoją witrynę internetową, trzeba koniecznie zagłębić się w jej statystyki. Szczególnie istotne informacje na temat ruchu na stronie można uzyskać za pomocą usługi Google Analytics. Wyjaśniamy czym jest i do czego się przydaje!
Google Analytics jest narzędziem Google przeznaczonym do analizy statystyk stron internetowych. Zbiera informacje na temat ruchu na stronie, po czym generuje na ich podstawie przejrzyste raporty. Usługa jest dostępna za darmo dla właścicieli witryn, które miesięcznie uzyskują nie więcej niż 5 milionów odsłon. Z opłat zwolnione są także osoby korzystające z Google Ads.
GA korzysta ze specjalnego kodu śledzącego GATC, wykorzystującego język znaczników Java Script. W momencie gdy ktoś wchodzi na stronę, powstają pliki cookies gromadzące oraz przechowujące najważniejsze informacje o odwiedzającym. Następnie zostają przesłane na zewnętrzny serwer Google, gdzie są modyfikowane oraz odpowiednio analizowane. Dzięki temu narzędzie tworzy odpowiednie statystyki oraz przygotowuje raporty, które są dostępne dla użytkownika w interfejsie GA.
Google Analytics pozwala analizować ruch na stronie, co pomaga z kolei lepiej poznać swoich odbiorców. Z tego względu z narzędzie to jest niezwykle popularne wśród osób prowadzących różne witryny internetowe, m.in. blogi, sklepy czy portale informacyjne. Dzięki niemu można się przekonać, kto najchętniej odwiedza stronę, a także na co zwraca uwagę. Na tej podstawie da się jeszcze lepiej przystosować prezentowane treści oraz bardziej świadomie poszerzać zasięgi. GA zbiera wyjątkowo przydatne dane na temat odwiedzających, m.in.:
Google Analytics jest idealnym narzędziem dla każdego, kto chce rozwijać swoją działalność w Internecie. By trafić do większego grona odbiorców, trzeba wiedzieć kim w ogóle są, jakie mają oczekiwania i przyzwyczajenia, a także co im się podoba. Kiedy zgromadzi się już takie dane, można odpowiednio przystosować witrynę oraz wdrożyć nowe strategie marketingowe. Przy okazji da się na bieżąco sprawdzać skuteczność wprowadzonych zmian.
Założenie konta Google Analytics zajmuje zaledwie kilka minut. Zapoznanie się z funkcjonalnością usługi oraz jej uruchomienie nie powinno sprawiać większych problemów osobom, które posiadają podstawową wiedzę na temat programowania stron internetowych.
Wystarczy wejść na stronę główną GA, kliknąć przycisk „Zarejestruj” oraz „Zacznij korzystaj z Google Analytics”. Następnie trzeba wypełnić formularz, wpisując podstawowe dane o prowadzonej witrynie internetowej. Po zaakceptowaniu warunków usługi wystarczy kliknąć „Utwórz nowe konto”. W kolejnym etapie dostaje się dostęp do kodu śledzącego GATC. Należy go skopiować i wkleić do wszystkich podstron witryny za tagiem </head>. Jeszcze prostszym sposobem jest zainstalowanie wtyczki automatycznie wgrywającej tagi lub wykonanie tego procesu za pomocą Google Tag Managera.
Google Analytics daje dostęp do danych, które są wręcz niezbędne do dobrego prowadzenia strony oraz osiągania ustalonych celów biznesowych. Narzędzie to świetnie wspiera procesy decyzyjne. Z jego pomocą można sprawdzić m.in. która grupa klientów jest najcenniejsza, które działania marketingowe są najskuteczniejsze, jakie reklamy generują największy ruch czy które treści cieszą się największym zainteresowaniem. Sklepy internetowe wykorzystują raporty GA do nadzorowania oraz optymalizacji konwersji, zaś serwisy informacyjne i blogi na ich podstawie dostosowują treści, a także nawiązują kontrakty reklamowe (przedstawiając profil swojej grupy odbiorców).
Krótko omówmy wszystkie zakładki:
Korzystając z Google Analytics można przekonać się, kto wchodzi na stronę, a także jak ją odbiera i co na niej robi. Narzędzie to dostarcza niezwykle cenne dane dla wszystkich osób prowadzących działalność w Internecie. Dzięki niemu zarówno zaawansowani programiści, jak i osoby posiadające jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie mogą z powodzeniem zwiększyć skuteczność swojej witryny. GA jest intuicyjne w obsłudze, a przy tym pozwala prowadzić kompleksowe działania analityczne. Na ich podstawie można wprowadzić odpowiednie zmiany, które pomogą trafić do większej liczby odbiorców, zwiększą ruch na stronie oraz pomogą zatrzymać użytkowników i/lub przekonać ich do konwersji.