Google oferuje różne narzędzia analityczne, które są niezwykle przydatne webmasterom. Dzięki nim można bardziej świadomie tworzyć i prowadzić witryny, tak by były atrakcyjne dla użytkowników oraz lepiej widoczne w wyszukiwarce. Szczególnie praktyczną usługą jest Google Search Console. Wyjaśniamy czym jest i do czego służy!
Google Search Console jest bezpłatną usługą Google, dzięki której można monitorować pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Pomaga wprowadzić odpowiednie zmiany oraz wyeliminować ewentualne problemy, tak by witryna była jak najlepiej odbierana przez algorytmy Google.
Wbrew pozorom GSC jest bardzo proste w obsłudze, dlatego mogą korzystać z niego nie tylko programiści, ale też właściciele i administratorzy stron, specjaliści do spraw SEO czy marketerzy. Przedstawiając przejrzyste raporty pokazuje, jak roboty Google indeksują treści, wykrywa błędy, przedstawia możliwości optymalizacji itp. Dostarcza dane, dzięki którym można lepiej wypozycjonować witrynę, co pomaga dotrzeć do większej liczby odbiorców.
Google Search Console tworzy i udostępnia narzędzia oraz raporty, dzięki którym da się m.in.:
Google Search Console wraz z Google Analytics są jednymi z najważniejszych narzędzi w pracy osób zajmujących się pozycjonowaniem witryny. Z ich pomocą można wdrożyć niezbędne zmiany, a także monitorować efekty po ich wprowadzeniu. W ten sposób osiągnie się satysfakcjonujące wyniki.
Dla programistów GSC jest z kolei dużym wsparciem podczas tworzenia samej witryny. Dzięki niemu mogą monitorować błędy w kodzie, a także kontrolować awarie. Przy okazji sprawdzą też responsywność w trakcie przygotowywania wersji na urządzenia mobilne. Narzędzia dostępne w GSC są tak intuicyjne w obsłudze, że przydadzą się również osobom chcącym samodzielnie zająć się poprawą pozycji w wyszukiwarce. Są także potrzebne tym firmom, które zdecydowały się skorzystać ze wsparcia specjalistów – za ich pośrednictwem da się sprawdzić efekty pracy wynajętej agencji SEO.
Do korzystania z Google Search Console niezbędne jest konto Google. Najlepiej, gdy posiada się już Google Analytics oraz poprawnie wdrożyło się kod na stronę. Przy pierwszym zalogowaniu się do panelu GSC konieczna jest weryfikacja – w ten sposób zostają sprawdzone uprawnienia do domeny podanej podczas zakładania konta. Jeśli rejestruje się na tym samym koncie, co Analytics, nie będzie już konieczna. W ustawieniach GA da się połączyć obie usługi, tak by swobodnie wymieniały się danymi.
Kiedy uzyska się już dostęp do panelu GSC, wystarczy dodać stronę, znajdując w lewy bocznym menu przycisk „Dodaj usługę”. Wtedy można wybrać jeden z dwóch typów usługi:
Najrozsądniej jest zastosować obie metody, dodając wszystkie warianty zapisu adresu strony, czyli:
Jeśli nie posiada się konta GA, w kolejnym kroku trzeba przeprowadzić weryfikację własności witryny. Do wyboru jest kilka możliwości:
Następnie można nadać uprawnienia dostępu do usługi innym osobom. Dostępne są trzy poziomy: ograniczony, pełny i dla właściciela strony.
Google Search Console pozwala lepiej zrozumieć wytyczne wyszukiwarki, a także poznać odbiorców trafiających na stronę. Dzięki temu można lepiej dostosować formę witryny oraz publikowane na niej treści. Do tego GSC pomaga szybko poradzić sobie z ewentualnymi problemami, ponieważ błyskawicznie wykrywa nieprawidłowości oraz na bieżąco o nich informuje.
Po krótce omówmy wszystkie dostępne opcje:
Google Search Console daje dostęp do najważniejszych informacji na temat strony internetowej, związanych z jej widocznością w wyszukiwarce Google. Wiele osób jest przekonanych, że wystarczy korzystać z Google Analytics. Tymczasem usługa ta jest niezwykle przydatna każdemu – zarówno osobom początkującym, chcącym nieco popracować nad lepszym pozycjonowaniem, jak i doświadczonym specjalistom SEO czy programistom. To proste w obsłudze, łatwo dostępne rozwiązanie, dzięki któremu można poszerzyć grono odbiorców oraz zacząć generować lepsze wyniki.