Google Search Console, GSC co to jest i do czego służy?

Google search console

Google oferuje różne narzędzia analityczne, które są niezwykle przydatne webmasterom. Dzięki nim można bardziej świadomie tworzyć i prowadzić witryny, tak by były atrakcyjne dla użytkowników oraz lepiej widoczne w wyszukiwarce. Szczególnie praktyczną usługą jest Google Search Console. Wyjaśniamy czym jest i do czego służy!

Google Search Console – co to jest?

Google Search Console jest bezpłatną usługą Google, dzięki której można monitorować pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Pomaga wprowadzić odpowiednie zmiany oraz wyeliminować ewentualne problemy, tak by witryna była jak najlepiej odbierana przez algorytmy Google.

Wbrew pozorom GSC jest bardzo proste w obsłudze, dlatego mogą korzystać z niego nie tylko programiści, ale też właściciele i administratorzy stron, specjaliści do spraw SEO czy marketerzy. Przedstawiając przejrzyste raporty pokazuje, jak roboty Google indeksują treści, wykrywa błędy, przedstawia możliwości optymalizacji itp. Dostarcza dane, dzięki którym można lepiej wypozycjonować witrynę, co pomaga dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Do czego służy Google Search Console?

Google Search Console tworzy i udostępnia narzędzia oraz raporty, dzięki którym da się m.in.:

  • sprawdzić, czy wyszukiwarka Google znajduje i indeksuje witrynę;
  • ustawić alerty, gdy Google wykryje jakieś nieprawidłowości (np. problemy z indeksowaniem lub spamem);
  • wykryć oraz rozwiązywać problemy z indeksowaniem, po czym wysyłać prośbę o zindeksowanie nowych/ zaktualizowanych treści;
  • eliminować problemy ze stronami AMP, obsługą mobilną i innymi funkcjami wyszukiwarki;
  • uzyskać dane na temat ruchu w wyszukiwarce Google (np. jak często strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, jakie zapytania pozwalają ją znaleźć czy jak często użytkownicy wpisują dane zapytania);
  • sprawdzić, w których witrynach znajdują się linki do danej strony.

Google Search Console wraz z Google Analytics są jednymi z najważniejszych narzędzi w pracy osób zajmujących się pozycjonowaniem witryny. Z ich pomocą można wdrożyć niezbędne zmiany, a także monitorować efekty po ich wprowadzeniu. W ten sposób osiągnie się satysfakcjonujące wyniki.

Dla programistów GSC jest z kolei dużym wsparciem podczas tworzenia samej witryny. Dzięki niemu mogą monitorować błędy w kodzie, a także kontrolować awarie. Przy okazji sprawdzą też responsywność w trakcie przygotowywania wersji na urządzenia mobilne. Narzędzia dostępne w GSC są tak intuicyjne w obsłudze, że przydadzą się również osobom chcącym samodzielnie zająć się poprawą pozycji w wyszukiwarce. Są także potrzebne tym firmom, które zdecydowały się skorzystać ze wsparcia specjalistów – za ich pośrednictwem da się sprawdzić efekty pracy wynajętej agencji SEO.

Jak zalogować się do Google Search Console?

Do korzystania z Google Search Console niezbędne jest konto Google. Najlepiej, gdy posiada się już Google Analytics oraz poprawnie wdrożyło się kod na stronę. Przy pierwszym zalogowaniu się do panelu GSC konieczna jest weryfikacja – w ten sposób zostają sprawdzone uprawnienia do domeny podanej podczas zakładania konta. Jeśli rejestruje się na tym samym koncie, co Analytics, nie będzie już konieczna. W ustawieniach GA da się połączyć obie usługi, tak by swobodnie wymieniały się danymi.

Kiedy uzyska się już dostęp do panelu GSC, wystarczy dodać stronę, znajdując w lewy bocznym menu przycisk „Dodaj usługę”. Wtedy można wybrać jeden z dwóch typów usługi:

  • domenę – w polu należy wpisać samą nazwę domeny, co umożliwia weryfikację serwisu poprzez odpowiednią konfigurację DNS. W ten sposób zyskuje się dostęp do historii domeny, ale uniemożliwia się połączenie konta GSC z GA;
  • prefiks adresu URL – w polu trzeba wpisać pełną nazwę domeny, która wyświetla się w przeglądarce (razem z przedrostkami „https://” i „www”), co pozwala wybrać jedną z metod weryfikacji usługi GSC oraz swobodnie podłączyć kontro GA. Po dokonaniu tego wyboru nie otrzyma się jednak dostępu do pełnej historii domeny.

Najrozsądniej jest zastosować obie metody, dodając wszystkie warianty zapisu adresu strony, czyli:

  • http://www.nazwastrony.pl,
  • http://nazwastrony.pl,
  • https://www.nazwastrony.pl,
  • https://nazwastrony.pl.

Jeśli nie posiada się konta GA, w kolejnym kroku trzeba przeprowadzić weryfikację własności witryny. Do wyboru jest kilka możliwości:

  • Tag HTML na stronie głównej (dodanie wskazanego przez Google metatagu do kodu źródłowego witryny);
  • Plik HTML (przesłanie podanego przez Google pliku HTML na serwer strony);
  • Rekord DNS (dodanie nowego rekordu DNS poprzez dostawcę domeny);
  • Menedżer tagów Google (dodanie odpowiedniego tagu do kontenera).

Następnie można nadać uprawnienia dostępu do usługi innym osobom. Dostępne są trzy poziomy: ograniczony, pełny i dla właściciela strony.

Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?

Google Search Console pozwala lepiej zrozumieć wytyczne wyszukiwarki, a także poznać odbiorców trafiających na stronę. Dzięki temu można lepiej dostosować formę witryny oraz publikowane na niej treści. Do tego GSC pomaga szybko poradzić sobie z ewentualnymi problemami, ponieważ błyskawicznie wykrywa nieprawidłowości oraz na bieżąco o nich informuje.

Po krótce omówmy wszystkie dostępne opcje:

  1. Skuteczność – raport dostarczający informacje na temat wydajności strony, prezentujący takie wskaźniki, jak m.in.: łączna liczba kliknięć i wyświetleń, CTR (procentowy stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń) czy średnia pozycja wyszukiwania. Pozwala dodatkowo sprawdzić skuteczność strony np. w przypadku konkretnych fraz, podstron, stosowanych urządzeń czy krajów wyszukiwania;
  2. Stan – wykres prezentujący przebieg zaindeksowania strony, z podziałem na prawidłowo zaindeksowane podstrony oraz błędy (z opisem, co je wywołało) i ostrzeżenia (strony, które prawdopodobnie nie powinny być zaindeksowane);
  3. Mapy witryn – po dodaniu mapy strony można zwiększyć szanse na prawidłową indeksację;
  4. Obsługa na urządzeniach mobilnych – podpowiedzi wskazujące błędy związane z mobilną wersją strony (m.in. zbyt mała czcionka tekstu, nieodpowiednie ułożenie przycisków, nieładujące się skrypty);
  5. Linki – raporty o linkach wewnętrznych i zewnętrznych, z wyróżnieniem najczęściej linkowanych stron, witryn z największą liczbą linków przychodzących oraz najczęściej linkowanych tekstów. Są niezwykle przydatne m.in. w kontekście link buildingu.

Podsumowanie

Google Search Console daje dostęp do najważniejszych informacji na temat strony internetowej, związanych z jej widocznością w wyszukiwarce Google. Wiele osób jest przekonanych, że wystarczy korzystać z Google Analytics. Tymczasem usługa ta jest niezwykle przydatna każdemu – zarówno osobom początkującym, chcącym nieco popracować nad lepszym pozycjonowaniem, jak i doświadczonym specjalistom SEO czy programistom. To proste w obsłudze, łatwo dostępne rozwiązanie, dzięki któremu można poszerzyć grono odbiorców oraz zacząć generować lepsze wyniki.

Damian Węglarski
Damian Węglarski
Od 10 lat skutecznie współtworzy rynek marketingowo – reklamowy w Polsce. Pasjonat i praktyk w dziedzinie SEO, AdWords, Digital Marketing oraz Branding. Jest właścicielem Digital Premium – firmy, która dzięki swojemu know-how i autorskim pomysłom na co dzień obsługuje ponad 70 klientów z różnych branż. Jak sam mówi: „Dzięki pracy z różnymi branżami i na różnych rynkach, mamy okazję sprawdzać i potwierdzać schematy, które w świecie SEO uważane są za przysłowiowy #musthave. Taka wiedza pozwala nam jeszcze lepiej dobierać narzędzia i tworzyć strategie, które w późniejszym czasie procentują wynikami finansowymi podmiotów, które obsługujemy”. Absolwent Computer science in management na Uniwersytecie w Łodzi. Podczas swojej drogi zawodowej współpracował z wieloma rozpoznawalnymi markami Pasjonat nowoczesnej komunikacji i nowinek technologicznych. Podczas budowy relacji z klientami wielokrotnie doradza i prezentuje najróżniejsze rozwiązania, które optymalizują procesy związane z codziennym zarządzaniem firmą. Jego domeną są ludzie. Buduje efektywne i silne zespoły, które w późniejszym czasie stają się integralną częścią organizacji dla których pracuje.