Meta opisy – czym są i dlaczego są niezbędne w SEO?

SEO, czyli optymalizacja stron internetowych, uwzględnia wiele rozwiązań sprzyjających poprawie widoczności stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednym z najważniejszych elementów optymalizacyjnych są znaczniki meta: meta title i meta description. To one decydują o tym, w jaki sposób strona jest „na pierwszy rzut oka” odbierana zarówno przez roboty Google, jak i przez użytkowników.

Meta opisy: czym są?

Meta description to jeden ze znaczników meta, czyli elementów wstawianych w kodzie strony pomiędzy znacznikamii. Znaczniki te mają na celu optymalizację strony, czyli spowodowanie, aby znalazła się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Elementy te można edytować bezpośrednio w kodzie strony lub w CMS-ie, których został użyty do jej tworzenia. Meta tytuł i meta opis zawierają informację o zawartości strony. Powinny być sformułowane tak, aby zawierać najważniejsze słowa kluczowe i odpowiadać na zapytania użytkowników. Treść meta znaczników musi odpowiadać rzeczywistej zawartości strony (w praktyce oznacza to, że np. strona poświęcona pielęgnacji ogrodów nie może być opisana w znacznikach meta jako serwis nart. Opis musi się zgadzać, tylko w ten sposób można skutecznie przyciągać klientów z organicznych wyników wyszukiwania).

Jak sformułować meta description?

Opis meta powinien zawierać najważniejsze frazy i słowa kluczowe, na jakie pozycjonowana jest dana podstrona. Ważną cechę tego znacznika jest również jego unikalność: meta opis dla każdej podstrony serwisu powinien być przygotowywany oddzielnie, nie należy też nigdy kopiować całości ani fragmentu treści strony i umieszczać jej w sekcjijako meta description. Opis meta jest widoczny dla użytkowników szukających treści w wyszukiwarkach, dobrze więc, aby był on ciekawy i zachęcał do odwiedzenia witryny. Często stosowaną praktyką jest formułowanie meta opisów w taki sposób, aby pokrótce odpowiadały na zadane w meta title pytanie (zachęcając jednak jednocześnie do przeczytania całości tekstu) lub dodawanie w tekście opisu sformułowań typu call to action (np. sprawdź, zobacz, kup etc.). Dobre meta opisy działają jak reklama przyciągająca zainteresowanych konkretnym tematem użytkowników na stronę.

Optymalna długość meta opisów

Zalecana długość opisu meta zmienia się z biegiem czasu: warto śledzić aktualizacje Google w tym zakresie, aby nie dopuścić do sytuacji, gdy opis strony zostaje uznany za zbyt długi. Obecnie postulowana zawartość znacznika opisu meta wynosi  około 155 znaków: przyjmuje się, że optymalny meta description powinien liczyć od 150 do 160 znaków. Do sprawdzenia, czy długość meta opisu jest prawidłowa, można użyć jednego z ogólnodostępnych narzędzi internetowych (specjaliści SEO i osoby zajmujące się budowaniem stron internetowych korzystają m.in. z narzędzi:

  • Totheweb SERP Snippet Optimization Tool,
  • Google Snippet Optimizer firmy Onpage.org,
  • Google SERP Preview Tool od Smartsearchmarketing.com.

W razie wątpliwości zawsze lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie bardziej treściwego, ale nieco krótszego opisu. Zakończony trzema kropkami meta opis nie jest zachęcający i nie przesądzi raczej o pozyskiwaniu nowych użytkowników z ruchu organicznego.

Meta opisy: zastosowanie

Dobrze sformułowany meta opis służy podniesieniu pozycji strony w wyszukiwarce poprzez jej optymalizację. Jest to nieodłączny element marketingu internetowego. Opis produktów oraz kategorii zgodny z zaleceniami SEO, połączony z dobrze sformułowanymi znacznikami meta, przyciąga ruch na stronę i ma szansę zwiększyć sprzedaż bez konieczności korzystania z płatnych form reklamy. Meta opisy są też bardzo ważną kwestią stosowaną w content marketingu. Umieszczenie w serwisie internetowym bloga (lub rozbudowanej sekcji informacyjno-poradnikowej) zawierającego treści odpowiadające na różnorodne pytania użytkowników i rozwijających wiedzę na tematy związane z działalnością strony sprawiają, że do serwisu trafiają osoby potencjalnie zainteresowane skorzystaniem z usług oferowanych przez firmę, która taką stronę prowadzi. Warunkiem jest budowanie bazy rzeczywiście ciekawych i przydatnych treści nasyconych słowami kluczowymi oraz opatrzonych odpowiednimi znaczniki meta. W tekście artykułów lub poradników warto dodać linki przekierowujące użytkownika do stron z opisami produktów lub usług: w ten sposób zwiększają się szanse na oczekiwane konwersje.