Retargeting (mylony często z remarketingiem) to podstawowa strategia marketingowa większości sklepów internetowych. Szacuje się, że ponad 90% użytkowników nigdy nie dokonuje zakupu przy pierwszej wizycie, co sprawia, że rolą osób zajmujących się marketingiem internetowym jest nakłonienie ich do kolejnej wizyty. Jak tego dokonać? Najlepszym sposobem jest właśnie wspomniany wcześniej retargeting!
Omawiając retargeting, warto zacząć od początku, a więc od różnicy pomiędzy tą strategią, a remarketingiem. Bardzo często zdarza się bowiem tak, że pojęcia te stosowane są wymiennie, co nie jest prawidłową praktyką. Podstawowa różnica pomiędzy tymi pojęciami jest bowiem taka, że remarketing to działania reklamowe skierowane do osób, które są już naszymi klientami, z kolei retargeting skupia się na osobach mających kontakt z marką, które nie zdecydowały się jednak dotąd na zakup.
Retargeting skupia się przede wszystkim na wyświetlaniu reklam produktów czy też usług, które użytkownik przeglądał, w celu zachęcenia go do tego, aby powrócił na stronę i sfinalizował transakcję.
Zalet korzystania z retargetingu jest naprawdę sporo, nie dziwi więc fakt, że tak wiele firm przeznacza spore pieniądze na tego typu akcje. Retargeting pozwalana na skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów, którzy zainteresowali się naszą marką, jednak z różnych powodów nie zrealizowali konwersji. Retargeting umożliwia więc wykorzystanie ruchu na stronie i oddziaływanie na klientów, którzy się wahają i zwlekają z podjęciem decyzji zakupowej. Co ważne, kampanie retargetingowe pozwalają na precyzyjne dobieranie reklam do konkretnego użytkownika, co daje na możliwość ich jak najlepszej personalizacji.
Profesjonalnie zrealizowana kampania retargetingowa zapewnia maksymalne wykorzystanie budżetu reklamowego, wzrost sprzedaży, a także pozytywnie wpływa na postrzeganie marki, budując jej rozpoznawalność.
Jeżeli nie jesteś specjalistą od marketingu internetowego, to w tej chwili możesz sobie zadawać pytanie: jak to właściwie działa i czy jest to trudne? Okazuje się, że nie — wszystko robią za nas bowiem pliki cookie.
Korzystanie z kampanii retargetingowych jest możliwe po wgraniu w stopkę swojej strony internetowej kodów śledzących, które odpowiadają za zbieranie informacji o tym, jak użytkownik zachowywał się, odwiedzając naszą stronę internetową. Będąc na niej, zostało mu bowiem przypisane określone „ciasteczko”, które sprawi, że odpowiednia reklama będzie za nim podążać i wyświetlać się na kolejnych stronach, z których dany użytkownik korzysta, przypominając mu o konkretnej marce, a także o zakupach, na które się jeszcze nie zdecydował.
Wielu internautów retargeting oraz remarketing określa mianem reklam śledzących, co jak nietrudno się domyślić nie budzi zbyt pozytywnych skojarzeń. Skąd biorą się właśnie tego typu określenia? Wynika to głównie z faktu, że bardzo wiele firm nieodpowiednio korzysta z tego narzędzia i wykazuje się czymś, co można określić jako „kompletny brak umiaru”. Jeżeli reklama sklepu internetowego, który odwiedziłeś kilka dni temu, podąża za Tobą praktycznie przez cały czas, to zaczynasz się czuć jak osoba nękana. Takie działania firm, bardzo negatywnie odbijają się na ich wizerunku, nikt z nas nie chce bowiem czuć się śledzony i wciąż obserwowany.
Jeżeli chcemy uniknąć przesytu, warto ograniczyć liczbę wyświetleń reklamy dla konkretnego użytkownika, być może wystarczą 3 lub 5 przypomnień? Jeżeli klient faktycznie był zainteresowanym danym produktem, to taka liczba reklam z pewnością skutecznie mu o tym przypomni.
Drugi ważny problem z retargetingiem dotyczy monotonii. Wiele firm wyświetla swoim potencjalnym klientom cały czas te same treści, pokazuje te same obrazy itp. Takie działania męczą użytkownika i sprawiają, że przestaje on zwracać uwagę na tego typu informacje. W tym miejscu trzeba sobie powiedzieć jasno, że reklama musi być różnorodna, jej indywidualność ma zachęcać użytkowników do zapoznania się z nią, a następnie kliknięcia i podjęcia konwersji. Twoja reklama musi być zauważalna od pierwszego wejrzenia — tylko wtedy cała kampania marketingowa ma sens.
Podsumowanie
Kampanie retargetingowe to naprawdę potężne narzędzie w rękach specjalistów od marketingu internetowego. Budowanie długotrwałej relacji z klientem, podnoszenie świadomości marki, a w konsekwencji wzrost sprzedaży – wszystko to można osiągnąć prowadząc profesjonalne działania retargetinowe. Jeżeli zależy Ci na stosunkowo szybkich oraz przede wszystkim skutecznych działaniach podnoszących sprzedaż, retargeting to temat, który z pewnością powinien Cię zainteresować!