Błąd 404 co oznacza i co to jest?

błąd 404

Błąd 404

Chyba każda osoba surfująca w Internecie przynajmniej raz trafiła na stronę z napisem „404 PAGE NOT FOUND”. Osoby prowadzące własne strony internetowe powinny starać się nie dopuszczać do sytuacji, w której ich odbiorcy otrzymują właśnie taki komunikat. Co on oznacza i dlaczego się pojawia? Wyjaśniamy, czym jest błąd 404!

Co to jest Błąd 404?

Błąd 404 inaczej określany jest też jako m.in. „error 404”, „404 page not found” czy „HTTP 404”. Wbrew swojej nazwie, jest prawidłową odpowiedzią serwera na zapytanie wysłane do nieistniejącej strony lub pliku. Za każdym razem, gdy odwiedza się daną witrynę, przeglądarka sprawdza jej dostępność. Jeśli na serwerze znajdują się odpowiednie pliki, w odpowiedzi wysłany zostanie kod „200 OK”, a strona zostaje załadowana. Kiedy jednak ich zabraknie, odpowiedzią jest kod „404”. Wtedy wyświetlona zostaje strona zastępcza, informująca o braku strony.

Gdzie najczęściej klienci spotykają się z błędem 404?

Na błąd 404 można natrafić niemalże wszędzie, ale w pewnych miejscach jest szczególnie powszechny. Do rodzajów stron najbardziej narażonych na nieprawidłowe odpowiedzi można zaliczyć:

  • podstrony produktów/kategorii w sklepie – kiedy dany towar zostanie wyprzedany lub z innego względu znika z oferty, osoba zarządzająca stroną może zapomnieć o wykonaniu przekierowania 301. Błąd można usunąć, uniemożliwiając zakup i umieszczając specjalny komunikat informujący o tym, że produkt jest niedostępny. Przy okazji można przedstawić propozycje podobnych pozycji albo dać opcję pozostawienia adresu mailowego, na który zostanie wysłana wiadomość, gdy artykuł wróci do oferty;
  • landing page ofert ograniczonych czasowo – promocje np. na Boże Narodzenie, Walentynki czy Black Friday są aktualne tylko w danym okresie. Kiedy się już zakończą, trzeba zadbać o przekierowanie 301 lub stosowny komunikat, zachęcający np. do skorzystania z innych promocji. Jeśli zaś adres nie wskazuje na rok organizacji akcji, stronę można z powodzeniem wykorzystać za rok;
  • strony powiązane z konkretnym okresem – raporty, statystyki, rankingi i inne zestawienia tego typu szybko się dezaktualizują. Jeśli jednak w adresie nie podało się daty, artykuł można aktualizować. Kiedy nie da się tego zrobić, jak zawsze sprawdzi się przekierowanie 301.

Co powoduje występowanie błędu 404?

Błąd 404 może pojawić się z różnych względów. Komunikat zazwyczaj wyświetla się wtedy, gdy np.:

  • podstrona lub strona zostały usunięte,
  • wpisano niewłaściwy adres URL,
  • strona jest chwilowo niedostępna z uwagi na moderację lub budowę,
  • nastąpiło złe przekierowanie domeny na katalog umieszczony na innym serwerze,
  • podstrona jest zdefiniowana jako błędna,
  • złośliwe oprogramowanie wymusza komunikat błędu na określonych stronach lub podstronach,
  • wprowadzone zostały zmiany w zawartości pliku .htaccess,
  • wyłączony został moduł serwera Apache (mod_rewrite),
  • użytkownik nie ma uprawnień CHMOD (przyzwolenia do zmiany praw dostępu do pliku w systemach uniksowych).

 

Mając świadomość tego, skąd błąd 404 się wziął, można łatwiej go usunąć, a także zapobiec jego powstawaniu w przyszłości. Z tego względu krótko omówimy najczęściej spotykane rodzaje.

 

Błędy 404 w linkowaniu wewnętrznym

Takie błędy powstają w związku z linkami do nieistniejących stron. Są źle odbierane przez obiorców, którzy podczas przeglądania nagle trafiają na pustą witrynę. Do tego niepotrzebnie spowalniają stronę.

 

Błędy 404 w linkowaniu przychodzącym

W tym przypadku problem leży na zewnątrz. Linki pochodzące z innych stron są istotne w kontekście pozycjonowania, ponieważ są jednym z czynników mających pozytywny wpływ na widoczność. Taki błąd może doprowadzić do osłabienia pozycji w wyszukiwarce.

 

Błędy 404 w linkowaniu wychodzącym

Na stronach często umieszcza się linki odsyłające nie tylko do podstron, ale też innych serwisów. Jeśli są uszkodzone, mają negatywny wpływ na pozycjonowanie, a także mogą drażnić użytkowników.

Jak naprawić błąd 404?

Błędy 404 koniecznie powinno się na bieżąco usuwać. W przeciwnym razie mogą odbić się na widoczności witryny, a także jej wizerunku. Ich nagromadzenie przyczynia się do m.in. ograniczenia ruchu, utraty linków prowadzących, osłabienia pozycji czy zmniejszenia wiarygodności. Do tego jest też po prostu irytujące dla osób odwiedzających stronę, przez co może zrazić ich na tyle, że ją opuszczą i przestaną z niej korzystać. Z tego względu warto wiedzieć, w jaki sposób się je naprawia.

 

Rozwiązanie jest zależne od tego, co wywołało błąd 404. Czasami trzeba podjąć bardziej zaawansowane kroki, by jak najlepiej wybrnąć z sytuacji. Istnieją jednak dwie podstawowe metody, które sprawdzają się w większości przypadków.

1. Przekierowanie 301

Sposób ten jest najlepszy wtedy, gdy strona została usunięta lub przeniesiona na inny adres. Pojedyncze zmiany można wpisać ręcznie w pliku .htaccess, tworząc wpis: „Redirect 301 adres względny starej strony adres bezwzględny nowej strony”, np.: „Redirect 301 /ta-strona-nie-istnieje https://www.nowastrona.pl/”. Każde przekierowanie trzeba oczywiście sprawdzić, by upewnić się, że jest poprawne.

Niestety, czasami trzeba wykonać kilkadziesiąt czy kilkaset takich przekierowań. Wtedy oczywiście nie ma sensu robić tego ręcznie. Pomocne będzie zastosowanie specjalnej wtyczki CMS, która pozwala importować przekierowania z pliku (stworzonego według wzoru określonego w specyfikacji pluginu).

2. Przywrócenie strony

 

Ten wariant jest stosowany wtedy, gdy strona została usunięta przez przypadek lub jest tylko tymczasowo wyłączona. Kiedy odnajdzie się taki błąd 404, należy po prostu przywrócić stronę lub stworzyć nową, na tym samym adresie. Wtedy wszystko wróci do normy. Trzeba jednak działać szybko – w przeciwnym razie roboty Google mogą rzadziej ją odwiedzać, przez co stanie się zdecydowanie mniej widoczna w przeglądarce.

Czy błąd 404 może być użyteczny?

Błędów 404 nie da się całkowicie uniknąć. Często mogą się pojawiać z przyczyn niezależnych, np. gdy użytkownik dawno nie usuwał plików cookies czy źle wpisał adres podstrony. Trzeba liczyć się z tym, że odbiorcy prędzej czy później mogą trafić na stronę z komunikatem „PAGE NOT FOUND”. Z tego względu trzeba zadbać o to, by takie doświadczenie było jak najmniej nieprzyjemne.

 

Tworząc witrynę ma się wpływ także na to, jak wyświetla się błąd 404. Warto to wykorzystać – sytuację tę da się obrócić na swoją korzyść. Ciekawa, funkcjonalna strona błędu z powodzeniem może zrobić dobre wrażenie na użytkowniku, a także pomóc mu trafić w odpowiednie miejsce. W ten sposób utrzyma się jego uwagę oraz pozytywne nastawienie.

 

Przede wszystkim strona z błędem 404 powinna być atrakcyjna wizualnie. Wiele osób widząc zwykły systemowy tekst na białym tle myśli, że cała witryna przestała działać, dlatego ją od razu opuszcza. Najważniejsze, by grafika była spójna stylistycznie z całym serwisem i wpisywała się w identyfikację wizerunkową marki – wtedy nikt nie będzie miał wątpliwości, że nadal znajduje się w dobrym miejscu. W Sieci można znaleźć wiele przykładów ciekawej aranżacji strony 404, ale zdecydowanie najlepiej odbierane są zabawne i urocze ilustracje, rymowanki, żarty, gry słowne itp. Świetnym pomysłem jest stworzenie maskotki, a jeśli marka już taką posiada – koniecznie musi się tutaj pojawić. Interesującym rozwiązaniem jest również przygotowanie prostej minigry, która ma zrekompensować niedogodności i rozładować napięcie.

 

Równie ważne jest odpowiednie przekazanie komunikatu. Wielu osobom kod „404” po prostu nic nie mówi. Opis „PAGE NOT FOUND” także mało wyjaśnia, w szczególności użytkownikom nieposługującym się językiem angielskim. Najlepiej jest wprost napisać, co się stało i co ewentualnie może być tego przyczyną. Dzięki temu odbiorca nie poczuje się zdezorientowany, a także nie będzie pochopnie osądzał sytuacji. Jedne osoby myślą, że wina leży po ich stronie, inne zaś od razu obwiniają twórców witryny. W rzeczywistości przyczyny mogą być różne, dlatego nie ma sensu zbytnio się na nich skupiać. Zamiast tego od razu powinno się zaproponować możliwe rozwiązania, tak by użytkownik niepotrzebnie nie tracił czasu.

 

Na stronie 404 koniecznie powinny znaleźć się linki, które zachęcają do pozostania na stronie. Dobrze jest dać kilka opcji do wyboru, takich jak np. strona główna, popularne kategorie czy poprzednio przeglądana podstrona. Dzięki temu użytkownik łatwo przeniesie się w inne miejsce i szybko zapomni o błędzie. Nie przerwie wizyty na witrynie, a do tego jego nastawienie do niej się ulegnie zmianie.

 

Podsumowanie

 

Błąd 404 jest powszechnym zjawiskiem, dlatego warto regularnie szukać ewentualnych nieprawidłowości i w miarę możliwości szybko je likwidować. Przy tym trzeba mieć świadomość, że nie da się go całkowicie wyeliminować tego problemu. Komunikat ten wyświetla się często w sytuacjach, na które nie ma się wpływu. Nie zawsze zdąży się też natychmiast wykryć przyczynę, przez co błąd zdąży się pojawić na wielu ekranach. Odpowiednie podejście do tego zagadnienia pozwala jednak wykorzystać jego ukryty potencjał. Strona błędu 404 wcale nie musi odstraszać użytkowników – ciekawie wykonana zainteresuje ich, rozbawi, wprawi w dobry nastrój, a także zachęci do dalszego przeglądania witryny. Niedociągnięcia z powodzeniem można przekuć w coś pozytywnego i przydatnego, przez co ograniczy się ich negatywne skutki.

Damian Węglarski
Damian Węglarski
Od 10 lat skutecznie współtworzy rynek marketingowo – reklamowy w Polsce. Pasjonat i praktyk w dziedzinie SEO, AdWords, Digital Marketing oraz Branding. Jest właścicielem Digital Premium – firmy, która dzięki swojemu know-how i autorskim pomysłom na co dzień obsługuje ponad 70 klientów z różnych branż. Jak sam mówi: „Dzięki pracy z różnymi branżami i na różnych rynkach, mamy okazję sprawdzać i potwierdzać schematy, które w świecie SEO uważane są za przysłowiowy #musthave. Taka wiedza pozwala nam jeszcze lepiej dobierać narzędzia i tworzyć strategie, które w późniejszym czasie procentują wynikami finansowymi podmiotów, które obsługujemy”. Absolwent Computer science in management na Uniwersytecie w Łodzi. Podczas swojej drogi zawodowej współpracował z wieloma rozpoznawalnymi markami Pasjonat nowoczesnej komunikacji i nowinek technologicznych. Podczas budowy relacji z klientami wielokrotnie doradza i prezentuje najróżniejsze rozwiązania, które optymalizują procesy związane z codziennym zarządzaniem firmą. Jego domeną są ludzie. Buduje efektywne i silne zespoły, które w późniejszym czasie stają się integralną częścią organizacji dla których pracuje.