White hat seo co to jest

White hat seo

Pozycjonowanie techniką White Hat SEO

Techniki SEO są bardziej lub mniej skuteczne, ale niektóre mogą też doprowadzić do nałożenia kary na witrynę. Z tego względu należy mieć świadomość, które czynności są akceptowane przez twórców wyszukiwarek. Zbiór takich działań określa się jako White Hat SEO. Wyjaśniamy co się do niego zalicza oraz krótko omawiamy to zagadnienie!

White Hat SEO – co to jest?

White Hat SEO to w wolnym tłumaczeniu „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych pod białym kapeluszem”. Nazwa ta odnosi się do symboliki utrwalonej przez amerykańskie westerny z lat 20-40. XX wieku. W filmach tych szlachetni bohaterowie nosili właśnie białe kapelusze, a złoczyńcy – czarne. W tym kontekście pojęcie to jest określeniem stosowanym wobec zbioru działań z zakresu pozycjonowania stron internetowych, które są zgodne z wytycznymi twórców wyszukiwarek internetowych.

Praktyki White Hat SEO pomagają optymalizować strony internetowe w taki sposób, by miały rzeczywistą wartość dla użytkownika. Mają więc wpływ nie tylko na zwiększenie jej widoczności, ale też poprawę jej jakości. W efekcie prowadzą do tego, że witryna staje się najlepszą odpowiedzią na wpisane w wyszukiwarkę pytanie lub frazę.

Strategie White Hat SEO

Działania White Hat SEO zwykle wymagają większego zaangażowania i zajmują więcej czasu, ale w efekcie przynoszą lepsze korzyści. Dzięki nim można stworzyć wartościową stronę, która rzeczywiście będzie pomocna użytkownikowi, a nie tylko odpowiednio go zmanipuluje i przekona do odwiedzin. Postępując w ten sposób buduje się lepszy wizerunek oraz minimalizuje się ryzyko otrzymania kary, która prowadzi do ograniczenia widoczności czy nawet całkowitego zbanowania.

Sankcje są nakładane automatycznie przez odpowiednie algorytmy lub ręcznie przez programistów, pracujących np. w Google. Teoretycznie można doprowadzić do ich unieważnienia, ale proces ten może trwać nawet dwa lata. Co więcej, roboty długo jeszcze pamiętają o takich incydentach, dlatego później można bardzo długo walczyć o pozycję w top 10.

Jakie praktyki są uznawane za White Hat SEO? Najczęściej zalicza się do nich m.in.:

  • optymalizację metadanych,
  • optymalizację struktury URL,
  • optymalizację kodu strony (zwiększenie szybkości ładowania i cache’owania zasobów),
  • stworzenie responsywnej wersji strony internetowej dla urządzeń mobilnych,
  • stosowanie spójnego, przemyślanego linkowania wewnętrznego,
  • tworzenie unikalnych treści wysokiej jakości,
  • prezentowanie treści w sposób czytelny i zrozumiały dla użytkowników,
  • stosowanie odpowiedniej struktury nagłówków,
  • stosowanie elementów semantycznych w obrębie witryny (słowa kluczowe),
  • uzupełnianie opisów alternatywnych dla obrazów zgodnie z ich zawartością,
  • poprawę User Experience (doświadczeń użytkowników odwiedzających stronę).

White Hat SEO a Black Hat SEO

Określenie White Hat SEO stoi w opozycji do Black Hat SEO. Jak nietrudno się domyślić, praktyki te są przeciwieństwem „dobrych” działań związanych z pozycjonowaniem. Są metodami niezgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek, które również pozwalają poprawić pozycję, ale są moralnie wątpliwe. Do technik spod „czarnego kapelusza” można zaliczyć m.in.:

  • korzystanie z systemów wymiany linków albo serwisów odsyłających niskiej jakości,
  • cloaking (prezentowanie użytkownikowi innej treści niż ta, którą odczytują roboty wyszukiwarki),
  • keyword stuffing (przesycenie strony frazami kluczowymi i wstawianie fraz niezwiązanych z jej tematyką),
  • automatyczne przekierowania bez wiedzy użytkownika,
  • thin content (sztucznie generowane strony z dużą ilością słów kluczowych, bez żadnej wartości dla użytkownika, nienaturalnie zwiększające liczbę aktualnie zaindeksowanych stron),
  • publikowanie automatycznie tłumaczonych lub generowanych treści,
  • doorway pages (podobne do siebie strony, które mają doprowadzić do zupełnie innych),
  • nadużywanie znaczników rozszerzonych.

Dawniej działania tego typu nie były tak łatwo wykrywane, a ich stosowanie pomagało szybko uzyskać satysfakcjonujące efekty. Współcześnie algorytmy z każdą aktualizacją coraz szybkiej i lepiej wykrywają nadużycia, dlatego nie ma sensu ryzykować. Przy tym trzeba mieć na względzie to, że wyszukiwarki w ogóle są źle nastawione do pozycjonowania, dlatego można spodziewać się konsekwencji, gdy staje się ono wyjątkowo nachalne.

Korzystanie z praktyk Black Hat SEO nie tylko naraża na przykre kary, które przyniosą odwrotny skutek od zamierzonego, ale też mogą mieć negatywny wpływ na wizerunek. Użytkownicy źle odbierają bezwartościowe strony, szczególnie te, które przekazują mało treści lub atakują czytelnika ogromną ilością słów kluczowych.

Zdaniem wielu specjalistów pozycjonowanie jest jednak zbyt kompleksowym zagadnieniem, by oceniać je w taki (nomen omen) czarno-biały sposób. Można spotkać się też z określeniem Grey Hat SEO, które ma stanowić połączenie optymalizacji i budowania contentu z różnymi metodami pozyskiwaniem odnośników. Takie działania nie zaliczają się stricte do praktyk White Hat SEO, ale nie są w oczywisty sposób nadużyciami spod znaku Black Hat SEO. „Szarymi” praktykami są m.in.:

  • szybki link building (pozyskiwanie dużej liczby linków w krótkim czasie, ale nie zbyt krótkim – wiele zależy od historii domeny),
  • parafrazowanie contentu ze stron konkurencji (wykorzystywanie istniejących już treści, ale przepisywanie ich w zmienionej formie),
  • inwestowanie w artykuły sponsorowane, publikowane na zewnętrznych stronach (zawierające odnośniki do witryny i zachęcające do odwiedzin).

Jak wspiera się działania White Hat SEO?

Działania White Hat SEO można wspierać za pomocą praktyk odnoszących się nie tylko do samej strony. Niezwykle ważne jest budowanie wizerunku oraz poszerzanie grona odbiorców za pomocą różnych kanałów informacyjnych. W tym szczególnie pomocne są social media. Aktywnie prowadząc profile w popularnych mediach społecznościowych można łatwo zdobywać nowych klientów. W ten sposób zwiększa się też wiarygodność – sporo osób już podczas etapu researchu sprawdza daną firmę czy markę np. na Facebooku.

Podsumowanie

Stosowanie technik White Hat SEO ma korzystny wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarkach, a do tego przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku. Ponieważ po ich wdrożeniu trzeba zazwyczaj dość długo czekać na efekty, często wspiera się je za pomocą innych praktyk – niektórych nawet dość dyskusyjnych. Najważniejsze, by nie dopuszczać do ewidentnych nadużyć. Witryna przede wszystkim powinna być zoptymalizowana zgodnie z wytycznymi, a także przyjazna dla użytkownika.

Damian Węglarski
Damian Węglarski
Od 10 lat skutecznie współtworzy rynek marketingowo – reklamowy w Polsce. Pasjonat i praktyk w dziedzinie SEO, AdWords, Digital Marketing oraz Branding. Jest właścicielem Digital Premium – firmy, która dzięki swojemu know-how i autorskim pomysłom na co dzień obsługuje ponad 70 klientów z różnych branż. Jak sam mówi: „Dzięki pracy z różnymi branżami i na różnych rynkach, mamy okazję sprawdzać i potwierdzać schematy, które w świecie SEO uważane są za przysłowiowy #musthave. Taka wiedza pozwala nam jeszcze lepiej dobierać narzędzia i tworzyć strategie, które w późniejszym czasie procentują wynikami finansowymi podmiotów, które obsługujemy”. Absolwent Computer science in management na Uniwersytecie w Łodzi. Podczas swojej drogi zawodowej współpracował z wieloma rozpoznawalnymi markami Pasjonat nowoczesnej komunikacji i nowinek technologicznych. Podczas budowy relacji z klientami wielokrotnie doradza i prezentuje najróżniejsze rozwiązania, które optymalizują procesy związane z codziennym zarządzaniem firmą. Jego domeną są ludzie. Buduje efektywne i silne zespoły, które w późniejszym czasie stają się integralną częścią organizacji dla których pracuje.