Pozycjonowanie SEO – co to jest i na czym polega?

Pozycjonowanie to działanie mające za zadanie polepszyć pozycję danej strony internetowej w wynikach wyszukiwania, w porównywarkach, czy też w rankingach. Pozycjonują się sportowcy, państwa, czy też nawet kobiety poszukujące drugiej połówki. W poniższym artykule skupimy się na najbardziej popularnej wyszukiwarce, którą jest Google. Pozycjonowanie to wiele różnych działań w zakresie chociażby seo i sem, które mają mniejszy, albo większy wpływ na polepszenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Istnieje wiele czynników mających bezpośredni wpływ na pozycję witryny w internecie. Co ważne – algorytm decydujący o pozycjach strony jest ciągle udoskonalany. Google stara się dostarczać coraz bardziej wartościowe wyniki dla zapytań użytkowników. Zadaniem specjalisty do spraw SEO będzie to, ażeby uczynić witrynę internetową taką, która będzie zawierać informacje poszukiwane przez użytkowników. 

Z jakiego powodu jedne witryny znajdują się wyżej, inne zaś niżej? Jak znaleźć się na samym szczycie?

Pozycjonerzy nierzadko mają do czynienia z takim pytaniem. Odpowiedź może być na nie wyłącznie jedna: ten kto to wie, na pewno jest bogaty i z pewnością nie zdradzi własnej tajemnicy. Czy kucharz zdradzi swoje przepisy na przepyszne potrawy? Tak samo wygląda to w zakresie działań SEO. Zasada działania algorytmu wyszukiwania jest pilnie strzeżoną tajemnicą. Specjalista do spraw seo to niejako naukowiec, który musi przeprowadzać eksperymenty. Metodą prób i błędów bada, które spośród czynników będą mieć wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Kilka filarów pozostaje jednakże niezmiennych, a wśród nich:

  • Wartościowy link building rozumieć należy przez to linki, które pochodzą z odpowiednich jakościowo i tematycznie powiązanych stron,
  • Treści – content lepszy, aniżeli ma konkurencja będzie sporym ułatwieniem,
  • Optymalizacja – to dość obszerny temat, któremu należałoby poświęcić osobny tekst.

Wymienione powyżej 3 filary ciągle są sednem tego, na czym oparte jest SEO. Odpowiedniej jakości treści, zoptymalizowany serwis, a do tego linki wymiernie przybliżają nas do wymarzonego celu, którym są najwyższe pozycje.

Na czym będzie polegać optymalizacja witryny?

Samo założenie strony internetowej nie zapewni nam sukcesu. Niemniej jednak właściwie zoptymalizowany serwis już tak. Optymalizacja witryny na ogół poprzedzona jest audytem, jednakże dla wielu specjalistów branżowych wystarczy wyłącznie parę chwil, aby móc oszacować stopień optymalizacji serwisu. Przez optymalizację witryny należy rozumieć:

  • Szybkość, z jaką ładuje się strona,
  • Częstotliwość z jaką występują słowa kluczowe,
  • Wewnętrzne linki,
  • Optymalizacja grafik i zdjęć,
  • Przyjazne adresy URL,
  • Optymalizację kodu strony.

Z pewnością optymalizacja nie zapewni naszej stronie wysokiej pozycji, niemniej jednak zdecydowanie sprawi, iż będzie ona łatwiejsza do osiągnięcia. Przykładem właściwie zoptymalizowanych serwisów mogą być najpopularniejsze serwisy z ogłoszeniami, które pojawiają się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób pisać, aby inni zechcieli to przeczytać?

W tej części warto, abyśmy się skupili na ostatniej kwestii, która ma istotny wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, jak i strategii pozycjonowania witryny, jaki stanowi content marketingCzym on właściwie jest i w.jaki sposób powinniśmy tworzyć treści? Content marketing ma przede wszystkim dwa zadania. Pierwszym jest nawiązywanie relacji z odbiorcami. Dostarczenie zatem informacji, których poszukują oni w sieci. Drugim będzie poprawienie widoczności strony dzięki znajdującym się w nim treściach. Bardzo dobrym przykładem content marketingu będzie Wikipedia, którą tworzą i modelują pasjonaci wiedzy. Witryna mająca wysoki współczynnik zaufania. Informacje, które publikowane są w wikipedii uznaje się za wartościowe i przydatne. Są również chętnie linkowane przez pozostałych użytkowników w zupełnie naturalny sposób. Efekt tego jest taki, iż Wikipedia znajduje się ciągle wysoko w wynikach wyszukiwania na wiele fraz.

Damian Węglarski
Damian Węglarski
Od 10 lat skutecznie współtworzy rynek marketingowo – reklamowy w Polsce. Pasjonat i praktyk w dziedzinie SEO, AdWords, Digital Marketing oraz Branding. Jest właścicielem Digital Premium – firmy, która dzięki swojemu know-how i autorskim pomysłom na co dzień obsługuje ponad 70 klientów z różnych branż. Jak sam mówi: „Dzięki pracy z różnymi branżami i na różnych rynkach, mamy okazję sprawdzać i potwierdzać schematy, które w świecie SEO uważane są za przysłowiowy #musthave. Taka wiedza pozwala nam jeszcze lepiej dobierać narzędzia i tworzyć strategie, które w późniejszym czasie procentują wynikami finansowymi podmiotów, które obsługujemy”. Absolwent Computer science in management na Uniwersytecie w Łodzi. Podczas swojej drogi zawodowej współpracował z wieloma rozpoznawalnymi markami Pasjonat nowoczesnej komunikacji i nowinek technologicznych. Podczas budowy relacji z klientami wielokrotnie doradza i prezentuje najróżniejsze rozwiązania, które optymalizują procesy związane z codziennym zarządzaniem firmą. Jego domeną są ludzie. Buduje efektywne i silne zespoły, które w późniejszym czasie stają się integralną częścią organizacji dla których pracuje.